۱۰ دلیل خوب برای سرمایه‌گذاری در بلژیک - irblcci.com
Brussels

۱۰ دلیل خوب برای سرمایه‌گذاری در بلژیک

۱۰ دلیل خوب برای سرمایه‌گذاری در بلژیک 1024 575 irblcci

۱۰ دلیل خوب برای سرمایه‌گذاری در بلژیک

منبع: سایت http://ib.fgov.be/en

۱. اقتصاد آزاد

صادرات بلژیک بالغ بر ۸۰ درصد تولید ناخالص داخلی است. با استناد به آخرین داده‌های سازمان تجارت جهانی، بلژیک جزء ۱۰ کشور برتر صادرکنندة دنیاست. بلژیک بیشتر به خاطر قرار گرفتن در مرکز اروپای غربی، بازاری در حال پیشرفت است. این کشور به دلیل میزبانی از نهادهای بین‌المللی، به‌شدت با روند جهانی‌شدن پیوند خورده است. در واقع، با استناد به کتابچة راهنمای جهانی‌شدن (KOF) که میزان باز بودن کشورها را با ارزیابی ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعیِ جهانی‌شدن اندازه می‌گیرد، بلژیک جهانی‌ترین کشور دنیاست. به علاوه، این کشور در «پیمایش جذابیت اروپاییِ Ernst & Young» برای پروژه‌های جدید سرمایه‌گذاری در اروپا، رتبة پنجم را به خود اختصاص داده است. این امر نشان می‌دهد که بسیاری از سرمایه‌گذاران راه خود را به سوی بلژیک یافته‌اند.

۲. دروازه‌ای به سوی ۵۰۰ میلیون مصرف‌کنندة اروپایی

به لطف موقعیت مرکزی بلژیک در یکی از ثروتمندترین و توسعه‌یافته‌ترین مناطق جهان، فرصت‌ها برای صادرات کالا از بلژیک پرشمار و متنوع است. برای مثال، سهم خیره‌کنندة ۸۰ درصدی قدرت خرید اروپا در شعاع ۸۰۰ کیلومتری بروکسل واقع شده است. بلژیک همچنین به بازار تست مصرف‌کنندگان معروف است. اگر در این کشور کالایی با موفقیت به فروش برسد، می‌توان کامیابی مشابهی را در دیگر بازارهای اروپایی انتظار داشت. بلژیک آشکارا دروازة شما به سوی اروپا و ماوراء آن است.

۳. عزیمتگاه لجستیک

شبکة حمل‌ونقل به‌هم‌پیوسته و متراکم بلژیک گزینه‌های بی‌پایانی را برای تجارت شما فراهم می‌کند. شما چه جاده، قطار، دریا، رودخانه یا هوا را انتخاب کنید و چه حمل‌ونقل چندوجهی را، می‌توانید از توزیع بسیار کارآمد کالا مطمئن باشید. زیرساخت‌های ارتباطات راه دورِ جهانی و اینترنت، سیستم لجستیک را پشتیبانی می‌کنند. مراکز توزیع متعددی در بلژیک بنیاد گذاشته شده‌اند که هم کم‌هزینه‌اند و هم فاصلة کوتاهی با بازارهای عمدة اروپا دارند. بی‌شک، بلژیک کشور شماره یک لجستیک و توزیع کالا در اروپاست.

۴. دسترسی به تصمیم‌سازان اروپایی

بلژیک، به عنوان یکی از اعضای مؤسس اتحادیة اروپا، همواره نقش بین‌المللی قاطعی بازی کرده است. بلژیک میزبان اتحادیة اروپا و ناتو و نیز مراکز متعدد بازیگران جهانی عمده و چندملیتی است. تعداد نهادهای بین‌المللی واقع در بروکسل (حدود ۱۲۰ نهاد دولتی بین‌المللی، ۱۸۱ سفارتخانه، بیش از ۵۰۰۰ دیپلمات و بیش از ۱۰۰۰ گروه لابی) از نهادهای جهانی واقع در واشنگتن.دی.سی بیشتر است. شما در هیچ جای دیگر جهان، به‌جز در نیویورک، حضور پایدار بین‌المللی‌ای نظیر این را نخواهید یافت. این حضور بین‌المللی همراه با دسترسی عالی بروکسل در قلب اروپا، این شهر را به بزرگ‌ترین شهر کنفرانسی جهان بدل کرده است.

۵. پایتختی با طبقة بالای اجتماعی

نیروی کار بلژیک یکی از بالاترین سطوح توان تولید در اروپا را داراست. عوامل کلیدی این سطح از تولید، کیفیت نظام آموزشی و توان سخن گفتن به زبان‌های چندگانه است. سرمایه‌های جذاب دیگر عبارتند از انعطاف، تطابق‌پذیری و اشتیاق نیروی کار به شرایط و محیط‌های کاریِ متغیر. گفت‌وگوی اجتماعی مولد شرایط مثبت تجارت را به میزان بیشتری بهبود می‌بخشد. افزون بر این، ۳۵ درصد نیروی کار دست‌کم یک مدرک تحصیلی دانشگاهی دارند، بسی بیش از متوسط کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD).

۶. بلژیک: پرورش‌دهنده و جذب‌کنندة مغزها

بلژیک دارای ۱۶ دانشگاه سطح بالاست. هفت تا از آنها در درجه‌بندی آکادمیک شانگهای فهرست شده‌اند. بر اساس «گزارش رقابت جهانی» در سال‌های ۲۰۱۳-۲۰۱۴ تعهد ملی راستین به آموزش، نظام آموزشی بلژیک را به یکی از بهترین‌ها در امر آموزش و پرورش دانشگاهی (پنجم)، ریاضی و آموزش علوم (سوم)، مدارس مدیریت (دوم)، و گرایش به آموزش ضمن خدمت که منجر به ایجاد ظرفیت بسیار بالای نوآوری می‌شود (دهم) بدل کرده است. همچنین بلژیک از مؤسسات تحقیقات عالی‌ای برخوردار است و کیفیت همکاری‌های صنعت و دانشگاه رتبة ششم جهان را به خود اختصاص داده است. شرکت‌های اسپین‌آف و شرکت‌های انکوباتور در سطح ملی تأسیس می‌شوند و شبکة به‌لحاظ بین‌المللی شناخته‌شدة مراکزِ تحقیقاتیِ دانشگاهی موجبات رشد و ارتقای آنها را فراهم می‌کند.  بلژیک، به عنوان یک کانون برتر، واقعاً به حوزه‌های حساس‌ نظیر علوم حیاتی، نانوفن‌آوری، زیست‌فن‌آوری و انرژی‌های تجدیدپذیر دست یافته است.

۷. نظام مالیاتی ارزان‌تر

بلژیک نظام مالیاتی منحصر به‌فردی دارد. تخفیف‌های مالیاتی گروهیِ متعددی، مثلاً برای درآمدهای انحصاری و منافع ملی، در دسترس است و نظام مالیات‌گیری بسیار مطلوبی نیز برای کارکنان خارج کشور وجود دارد. به لطف این اقدامات، نرخ مالیات گروهی می‌تواند آشکارا پایین‌تر از نرخ اسمی و نیز کمتر از بسیاری کشورهای دیگر باشد. به علاوه، نظام مالیاتی پیشرفتة حاکم برای سرمایه‌گذاران اطمینان حقوقی فراهم می‌کند. وقتی صحبت از مالیات شرکت‌ها به میان می‌آید، بلژیک، به‌وضوح، بسیار ارزان است.

۸. سهولت راه‌اندازی تجارت

راه‌اندازی تجارت در بلژیک سریع و آسان است. تنها سه روز و سه پروسة شروع لازم است تا این کار صورت گیرد و این امر بلژیک را به سریع‌ترین جای اروپا برای راه‌اندازی تجارت بدل ساخته است. واحد ارتباط فدرال-ناحیه‌ای برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی، همکاری بی‌اشکالی را میان همة طرف‌ها برای حمایت از پروژة سرمایه‌گذاری شما تضمین می‌کند. هر یک از نواحی سه‌گانه نمایندگی خود را برای کمک به شما دارند که موارد کاربردیِ مرتبط با سرمایه‌گذاری‌تان را به شما معرفی می‌کنند.

۹. نرخ قابل‌پرداخت مسکن

مسکن در شهرهای بلژیک در مقایسه با شهرهای اروپاییِ همسایه قیمت کمتری دارد و پایتخت، بروکسل، آشکارا از دیگر مراکز بین‌المللی نظیر پاریس، لندن و فرانکفورت ارزان‌تر است. بر اساس «بررسی جهانی هزینة سکونت» توسط «کاشمن و وِیکفیلد- Cushman & Wakefield» در سال ۲۰۱۳، در هیچ شهر تجاری دیگری در غرب اروپا نمی‌توان به اندازة بروکسل به مکان اداری ارزان دسترسی داشت.

۱۰. مکانی عالی برای زندگی

بر اساس «راهنمای بین‌المللی زندگی»، بلژیک از یکی از بهترین استانداردهای «کیفیت‌ زندگی» در اروپا برخوردار است. امتیازات عمدة این کشور عبارتند از فضاهای خانگی، نظام بهداشتی پیشرفته، خدمات اجتماعی، محیط‌های سبز، آموزش و وجود بسیاری مدارس عالی بین‌المللی. بلژیک کشوری است سرزنده با سنت‌های فرهنگی دیرپا. جشنواره‌های در سطح جهانی و رخدادهای فرهنگی فرصت‌های بی‌پایانی برای پر کردن برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی شما در اختیارتان می‌گذارد. از تپه‌های آردِنز تا دریای شمال، تنوع گسترده‌ای از چشم‌اندازها فرصت‌های بزرگی برای لذت بردن از طبیعت فراهم می‌کند. بلژیک با سنت غذاهای مطبوع و تعداد بیشتر رستوران‌های چندستاره در هر کیلومتر مربع نسبت به هر جای دیگری در اروپا، تجربة دلپذیر صرف غذا را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. آخرین نکته، و البته نه با اهمیتی کمتر از دیگر نکات، این‌که مردم بلژیک خوش‌گذران و اجتماعی‌ هستند؛ آنها عاشق گرد هم آمدن در تراس کافه به عنوان یکی از لذت‌های زندگی‌اند.

۱. تعریف رایج شرکت اسپین‌آف (spin-off) بدین صورت است که بخش‌های یک شرکت یا سازمان، به تجارت‌های مستقل تبدیل می‌شود. شرکت اسپین‌آف‌شده، دارایی، مالکیت فکری، فن‌آوری و یا محصولات تولیدشده را از سازمان مادر دریافت می‌کند. سهام‌داران شرکت مادر نیز معادل سهمِ از دست‌داده‌شان، سهم جدید از شرکت اسپین‌آف‌شده دریافت می‌کنند. سپس سهام‌داران می‌توانند به‌طور مستقل سهام شرکت جدید و مادر را بخرند یا بفروشند و این موضوع سبب جذاب‌تر شدن سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها می‌شود، بدین‌ صورت که خریدار می‌تواند فقط بر روی بخشی از یک شرکت که از نظر او توانایی رشد بالاتری را دارد، سرمایه‌گذاری کند.

۲. مرکز رشد یا انکوباتور (incubator)، یکی از ابزارهای رشد اقتصادی است که برای حمایت از کارآفرینان تحصیل‌کرده تأسیس می‌شود و با ارائة امکانات و تسهیلات عمومی، زمینة پاگرفتن شرکت‌های جدید را فراهم می‌کند. امروزه استفاده از مراکز رشد یکی از ابزارهای پذیرفته‌شده برای توسعة کارآفرینی و تبدیل خلاقیت‌ها و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی به محصولات قابل ارائه به بازار محسوب می‌شود.