سفیر بلژیک در تهران با حضور در اتاق ایران، با غلامحسین شافعی رییس پارلمان بخش خصوصی دیدار و گفتوگو کرد. - irblcci.com

سفیر بلژیک در تهران با حضور در اتاق ایران، با غلامحسین شافعی رییس پارلمان بخش خصوصی دیدار و گفتوگو کرد.

سفیر بلژیک در تهران با حضور در اتاق ایران، با غلامحسین شافعی رییس پارلمان بخش خصوصی دیدار و گفتوگو کرد. 1000 667 irblcci

در نشست غلامحسین شافعی با سفیر بلژیک در تهران مطرح شد

راه برای همکاری ایران و بلژیک در نوسازی صنایع و تولید انرژی تجدیدپذیر باز است

سفیر بلژیک در تهران با رییس اتاق ایران دیدار کرد. در این نشست همکاری در حوزه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، فناوری‌های جدید آبیاری کشاورزی و نوسازی صنایع، تاکید شد.

رئیس اتاق ایران در نشستی با سفیر بلژیک در تهران ضمن اشاره به ظرفیت‌های قابل توجه این کشور در حوزه حمل‌ونقل و استفاده از فناوری‌های نو، همکاری بین ایران و بلژیک در بخش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، فناوری‌های جدید آبیاری کشاورزی و نوسازی صنایع را پیشنهاد داد.

غلامحسین شافعی با بیان اینکه بلژیک از نظر سیستم حمل‌ونقل به عنوان یکی از کشورهای پرآوازه در دنیا شناخته می‌شود، گفت: این کشور از نظر ظرفیت‌های بندری نیز جزو بهترین‌ها در بین کشورهای اروپایی است.

بر اساس اظهارات او ظرفیت‌های این کشور در حوزه فناوری‌های نو و پیشرفته بودن حقوق مالکیت در آن سرمایه‌گذاری در این کشور را بسیار جذاب کرده است. هرچند متاسفانه در این سال‌ها به دلیل محدودیت‌های تحریمی و همه‌گیری کرونا، سطح روابط دو کشور کاهش یافته و به ۳۵۰ میلیون دلار رسیده است.

رئیس اتاق ایران با اشاره به موافت‌نامه‌های خوبی که در گذشته بین دو کشور امضا شده به یکی از توافق‌ها درباره جلوگیری از دریافت مالیات مضاعف اشاره کرد و خواستار فراهم شدن زیرساخت‌های اجرای آن شد.

شافعی جایگاه بلژیک در بخش صنعت را ویژه توصیف و با توجه به اینکه صنایع ایران نیازمند نوسازی و بهسازی هستند، همکاری در این حوزه را زمینه مناسبی عنوان کرد. از طرفی چون این کشور روی فناوری‌های آبیاری جدید بسیار کار کرده و تجربه بالایی دارد، می‌توانیم در این بخش نیز با یکیدگر همکاری کنیم.

به اعتقاد او سرمایه‌گذاری مشترک روی تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران نیز قابل برنامه‌ریزی هست.

رئیس اتاق ایران ارتباط بین بندرعباس و بندر آنتورپ بلژیک که هر دو از موقعیت ویژه‌ای برخوردارند را پیشنهاد داد و در ادامه با تاکید بر لزوم ارتباط مستمر و موثر بین اتاق ایران و سفارت بلژیک ابراز امیدواری کرد که اتاق‌های مشترک دو کشور بتوانند در چارچوبی منسجم و برنامه‌ریزی شده با یکدیگر همکاری کنند.

او درباره اعزام و پذیرش هیات تجاری بین دو کشور نیز اعلام آمادگی کرد.

علاقه‌مندی شرکت‌های بلژیکی برای همکاری با شرکت‌های ایرانی

جیان مارکو ریتزو، سفیر بلژیک در تهران نیز با ابراز خرسندی از حضور در اتاق ایران به عنوان مجموعه‌ای که در اقتصاد ایران جایگاه محوری دارد، استفاده از ظرفیت‌های موجود را بسیار مهم دانست و تاکید کرد: بلژیک هسته ارتباطی بسیار مهمی در اروپاست و در این بین تعامل و ارتباط با شرکای تجاری خود را بسیار ارزشمند می‌داند.

او با بیان این مطلب که بلژیک دهمین صادرکننده بزرگ دنیاست و منابع خوبی در اختیار دارد، گفت: سعی داریم با همکاری شرکای تجاری خود از این منابع بهترین استفاده را ببریم. در این راستا امیدواریم روابط دو کشور مانند گذشته توسعه پیدا کند و به همین دلیل دفاتر وابسته‌های تجاری خود را علی‌رغم وجود تحریم، فعال نگه‌داشتیم.

سفیر بلژیک در تهران اشاره‌ای به ساختارهای نهادی این کشور داشت و افزود: بلژیک از سه بخش تشکیل می‌شود که همکاری‌های نزدیکی بین آنها وجود دارد و در هر برنامه‌ای نمایندگان آنها با هم اعزام شده و کار را پیش می‌برند.

در ایران راستا صحبا فرهی، نماینده بخش فرانسه‌زبان و نوشین رهگذر، نماینده منطقه هلندی زبان بلژیک و اتاق لوگزامبورگ، سفیر بلژیک را در این نشست همراهی می‌کردند. بر اساس اظهارات فرهی، منطقه فرانسه زبان این کشور در هوافضا، داروسازی و کشاورزی بسیار شهرت دارد و خوشبختانه چندین شرکت از این منطقه در حال فعالیت در ایران هستند که بیشتر در حوزه داروسازی فعالند.

او علاقه‌مندی شرکت‌های بلژیکی برای افزایش سطح مناسبات خود با شرکای ایرانی را مورد تاکید قرار داد و افزود: به دلیل همین علاقه نمایندگی‌هایی که در ایران داشتیم همچنان با وجود تحریم‌ها به کار خود در ایران ادامه دادند و امیدواریم در آینده بتوانیم سطح همکاری‌ها را توسعه دهیم.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران